In de zomervakantie 2003 ging ik met m'n vader naar Sri Lanka, het land waar ik 13 jaar geleden geboren ben. Het verslag hieronder is de uitwerking van mijn dagboek.

23-7 Vertrek

Eindelijk, Sri Lanka!!!

Om halfzeven gingen pa en ik ontbijten. Onze buurman zou ons naar het station brengen. We namen afscheid van ma en m'n zus Rebekka. Op het station hoefden we niet zolang te wachten op de trein. De trein kwam aan om kwart over zeven en we namen afscheid van de buurman en van m'n tweede zus, Chandrakanthi. Het was een lange rit en ik was nog erg moe. Om kwart over negen kwamen we eindelijk aan op schiphol. We keken en een beetje rond en we zochten waar we ons konden laten inchecken. De man achter de balie dacht dat het ticket fout was. We wilden naar Jordanië en daar zouden we overstappen op het vliegtuig naar Sri Lanka. De man dacht dat we helemaal geen tijd hadden om over te stappen en dat we daardoor het vliegtuig zouden missen. De bagage zou dan wel mee zijn gegaan. Pa raakte in paniek en ik snapte er niks van. Pa zei dat we onze bagage toch maar mee moest met het vliegtuig naar Sri Lanka en dat wij als we het vliegtuig niet zouden halen maar een nachtje in Amman moesten blijven.

Toen we waren ingecheckt gingen we wat drinken en wat later gingen we naar de gate. Daar zagen we nog een adoptiegezin. We vroegen aan hen waar ze naar toe gingen. Ze gingen naar Sri Lanka met Royal Jordanië naar Amman en dan weer met een Royal Jordanië naar Sri Lanka. Wij dus ook. We vertelden het hele verhaal van het inchecken alleen die meneer die hen had ingecheckt had er niks over gezegd. Pa was weer een beetje gerustgesteld. We moesten nog even wachten en toen kwam ons vliegtuig. foto vliegtuig We moesten nog een keer controle doen voor we er in mochten en pa vroeg nog even na hoe het nou zat in Amman. De man voor de controle moest het even vragen. De piloot kwam er aan en die zei dat het wel goed kwam. Gelukkig! Uiteindelijk zaten we in het vliegtuig. We reden naar de startbaan en we stegen op. Het was een heel raar gevoel. Je werd helemaal naar achter gedrukt door de vaart en je kreeg heel veel druk op je oren toen we opstegen. Soms viel het vliegtuig een paar meter en dan kriebelde het in je maag. Na een half uurtje kwamen we aan in Brussel. We moesten toen heel lang wachten voordat we weer vertrokken. Voor de rest was het best wel saai in het vliegtuig. Alleen toen we boven de middellandse zee vlogen hadden we een mooi zicht op Griekenland. In Jordanië was het meteen heel warm. Het tijdsverschil was hier een uur. De Jordaanse tijd was 8 uur. We hebben even gewacht op de andere familie om samen over te stappen. Dat ging allemaal goed. We stegen op om ongeveer 9 uur Jordaanse tijd. De piloot deed alles zonder hobbels en heel netjes. Het was verder best wel saai. Ik probeerde wat te slapen maar toen we om 12 uur s'nachts nog wat te eten kregen lukte dat niet meer.

24-7 Bandaranaika-Negombo

Uiteindelijk lande het vliegtuig om 6 uur Sri Lankaanse tijd. (De Sri Lankaanse tijd loopt 4 uur voor op de Nederlandse tijd).Het waaide hard toen we uitstapten.

Het was warm en vochtig. In Sri Lanka hebben ze geen slurven en we moesten met de bus naar het gebouw dat Banderanaika heet. Binnen zag het er mooi uit. We zijn nog even geld wezen halen bij de Sampath bank. We liepen naar de douane en daar achter stonden heel veel chauffeurs. Gelukkig hadden we Sunil een foto met ons erop gestuurd anders dan waren we nu nog bezig met zoeken. Sunil kwam dus ook meteen op ons af. Het leek mij een aardige man. Zijn engels was een beetje moeilijk om te verstaan.

Sunil haalde zijn auto en ik mocht voorin zitten. We reden naar een hotel in Negombo. Gelukkig hadden we airco in de auto want zonder airco was het tamelijk heet. Er waren veel kokospalmen en honden. Iedereen liep op straat er lag veel vuil en het was heel druk. Toen we bij het Goldi Sands hotel kwamen liepen we naar de kamer en gingen een dutje doen. In de middag aten we wat en ik ging wat op het strand lopen. Er waren veel eekhoorns en hagedissen. Op een gegeven moment zag ik ook nog een slang. De ober was er niet echt blij mee. Tegen de avond kwam Sunil ons halen om naar zijn huis te gaan. We zijn nog even gestopt om een vissersplaats te bekijken. Het stonk daar heel erg en overal lagen vissenkoppen. Sunil heeft voor gedaan hoe je pittu moest maken. We hadden verteld dat ma soms Sri Lankaans kookte. Sunil had een vrouw, een dochter en twee zoons. Eentje was van mijn leeftijd. Nadat we gegeten hadden bij Sunil gingen we terug naar het hotel. In het hotel waren de Tjitjaks al vanachter de schilderijen gekomen. Er waren geen kakkerlakken. Je hoorde de zee nog ruisen en ik sliep helaas ook niet snel.

25-7 Negombo

De volgende dag hebben we wat gezwommen en op het strand gespeeld. Pa stelde voor om nog even de straat op te gaan. Dat vond ik wel een goed idee. Er waren heel veel chauffeurs die vroegen of je mee wilde rijden. We hebben kaarten en zegels gekocht en een King Coconut gedronken. Het was best lekker maar heel erg vullend. We zijn terug gegaan met een touktouk. Daarna heb ik beelden gemaakt in het zand. Er was een stuk uitgesleten door de golven en daar kon ik mooie beelden in maken. De mensen die voorbij kwamen vonden het erg mooi. We hebben ook maar meteen de kaarten geschreven en opgestuurd.

26-7 Negombo-Kandy

De volgende dag zijn we naar Kandy gereden. Onderweg deden we nog even een olifantenweeshuis. Soms werd er wel eens een olifant wild en rende naar de mensen. Ik vond het wel leuk maar de mensen niet zo. We hebben ook gezien hoe de olifanten de fles krijgen. Op den duur kwam Sunil naar ons toen om naar een restaurant te gaan. Dat restaurant lag aan een rivier waar de olifanten gingen baden. Het waren heel veel olifanten en het zag er mooi uit. Niet lang daarna gingen we verder op weg naar Kandy. We zaten daar in een klein hotelletje maar we hadden een mooi uitzicht. Die avond zijn we naar de Tempel of the Thooth geweest. Het schijnt dat daar een tand van Boeddha ligt. We moesten wel heel lang wachten om het dichte kistje met de tand te kunnen zien. Daarna zijn we naar de Kandydansers gegaan. Ze maakten een hoop lawaai en kunsten. Het was mooi om te zien.

27-7 Kandy-Polonaruwa

De volgende dag gingen we kriskras door de bergen naar Polonaruwa. Het was een lange saaie rit. Onderweg hadden we nog wel veel apen gezien in de bergen. Eindelijk waren we de bergen uit. Het was nu een heel mooi vlak landschap groengekleurd door de rijst. Hier en daar stak een hoge rots uit het landschap. We deden nog even een tempel waar pa in de rode mieren ging staan. Bij de tempel zaten twee mensen. Sunil zei dat dat Veda's waren. Veda's zijn mensen van een oude stam. Vlak bij Polonaruwa gingen we nog wat ruines bekijken. Dat was wel saai. We stopten ook nog even bij een houtsnijder. Daar heb ik een masker gekocht. De man die ons rondleidde door de winkel laat een paar houtsoorten zien. Van een houtsoort kon je verf maken. Hij stopte wat zaagsel van dat hout in water en dat werd geel. Toen deed hij er wat krijt bij en toen werd het rood. Na de houtsnijder reden we naar het hotel. Daar had je heel veel rode mieren die in de hal en in je kamer liepen dus dat was niet zo fijn. 's Avonds gingen we nog even bij een meer vlak bij het hotel kijken. Daar had je een mooi zicht op de bergen. Toen ik in bed lag ontdekte ik dat ik twintig muggenbulten had op een knie.

28-7 Polonaruwa-Sigiriya

Die dag daarna moesten we vroeg ons bed uit want we gingen de grote rots Sigiriya beklimmen. Toen we er naar toe reden zagen we nog een mangoeste. Dat is een soort bunzing. Het landschap leek nu wel op een steppe. Het was heel erg droog en heet. De gids bij de Sigiriya vertelde heel veel alleen ik keek meer. Je had mooie muurtekeningen en er was ook een spiegelwand. Dat was een muur en die glimt heel erg. Er hingen ook mega wespennesten aan de wand van de rots. Op de top kon je heel ver kijken. De gids vertelde dat er vroeger een koning woonde op de rots en dat hij heel veel mooie tuinen had. En boven op de top kon je die tuinen goed zien. We gingen naar een hotel vlak bij Sigiria. Het was een klein hotel met een mooie tuin. We zijn even naar een meer gegaan en we hebben wat gezwommen. Er was ook nog een gezin Hollanders die tamelijk moeilijk zaten te doen.

29-7 Sigiriya-Trincomalee

De volgende ochtend aten we een Sri Lankaans ontbijt. Dat was best lekker. We gingen op weg naar Trincomalee. Onderweg hebben we nog een olifantensafari gedaan. Je ging dan op een olifant de jungle in. Dat was wel tof. We kwamen zelfs de adoptie familie van het vliegveld tegen op een andere olifant. Zij gingen de volgendemorgen naar Trincomalee. Het was verder maar een saai daggie. Het was heel warm in Trincomalee en we zijn nog naar een eiland geweest waar heel veel koraal lag. Die avond hadden we niks te doen dus ik ging maar vroeg slapen.

30-7 Trincomalee

De volgende ochtend zijn we door de stad geweest en hebben een Hindoetempel bezocht. Er waren daar veel beelden. Volgens Sunil was het ongeveer 40 graden. Na de tempels gingen we nog even langs het hotel waar de andere familie zou moeten zijn. Daar heb we wat gezwommen en gevoetbald. Daarna zijn we over het strand teruggelopen.

31-7 Trincomalee-Sigiriya

Inpakken en we gingen weer op weg naar het hotel bij Sigiriya. Onderweg hebben we een massage gedaan. Ik snapte niet wat er nou goed aan was. In onze kamer zaten kikkers. Dat vond pa niet zo fijn dus ik moest ze weg doen.

1-8 Sigiriya-Kandy

We zijn weer naar Kandy gereden voor de Perahera. Onderweg hebben we nog een kruidentuin bekeken en naar een rots tempel geweest. We hebben in een batik winkel nog kleren gekocht en daarna gingen we naar ons hotel. We hebben wat gewandeld en verder niet zo veel gedaan.

2-8 Kandy

De volgende dag gingen we weer naar een tuin waar heel veel vleermuizen in de bomen zaten. Ik vond het een beetje saai. Daarna hebben we een trommel gekocht en wat andere dingen. 's Avonds gingen we naar de perahera. We moesten heel lang wachten en het was vreselijk druk. Toen er eindelijk wat gebeurde was het toch de moeite waard. Er waren heel veel olifanten en dansers. We zijn weer naar het hotel gegaan en vlug gaan slapen want het was al heel laat.

3-8 Kandy-Ella

De dag daarna hadden we voor het eerst een Sri Lankaans ontbijt met stringhoppers gegeten. We zijn vlug door de hoge bergen naar Nuwara Eliya gegaan. Onderweg gingen we nog bij een theeplantage kijken. Het was best leuk om te zien hoe ze de thee drogen en al. Op het eind van de rondleiding kregen we ook een kopje thee. Dat was heel lekker. Verder was het een lange reis een er was niet zoveel te zien. Toen we in Nawara Eliya waren kochten we een kaartje om met de trein naar Ella te gaan waar ons hotel stond. Sunil kon ons moeilijk alleen laten. Hij zei dat hij ons zou opwachten in Ella en daarna vertrok hij. De trein had 2½ uur vertraging dus dat ging lekker. Eindelijk kwam hij aangesjokt en we stapten in. We werden meteen aangevallen door mensen die wat wilden verkopen. We hadden helaas tweede klas dus we hadden niet echt een goed zicht. Het duurde best lang en er was ook niet zoveel te zien. Toen we in Ella waren stond Sunil op ons te wachten. Het hotel lag vlak bij het station dus het was maar een klein eindje lopen. Het was een mooi hotel en lag een beetje buiten het dorp.

4-8 Ella

De dag daarna zijn we dus ook een wandeling in de bergen gaan maken. Je kon niet echt goede paden volgen maar het was wel leuk. We hebben toen ook nog gezien hoe er een kleine hond werd overeden en door de kraaien werd opgepeuzeld. We liepen wat door het dorp en we gingen wat drinken in een ander hotel. Daar zag ik nog een grote groene slang in de bomen kruipen. Verder had je een fantastisch uitzicht op het dal vanaf het terras. 's Avonds leert Sunil me Singhalees. Ik kan nu mijn naam uit mijn hoofd in het Singhalees schrijven.

5-8 Ella-Tissahamarama

We gingen en naar Tissahamarama. Het was een mooie tocht. Je kon mooi de kliffen van de bergen zien en het was mooi weer. Toen we een klein stukje hadden gereden stopte we nog even bij een waterval. Zodra we uit de auto waren stormden er kooplui op ons af. Ze wilden mooie stenen aan ons verkopen. Ze zeiden dat het gratis was. Ze wilden alleen maar een euro hebben als souvenir. ( Zodat ze die later weer konden ruilen voor rupi's). We kochten een paar stenen, zijn bij de waterval wezen kijken en reden weer verder. Toen we in Tissamaharama waren gingen we nog even langs de bank. Sunil lag al bijna te slapen. Het hotel was ongezellig en er was bijna niemand. 's Avonds zijn we naar een andere perahera gegaan in Kataragama. Je had hier veel meer dansers en minder olifanten. Je had ook meerdere muziekinstrumenten en kostuums. Het was niet zo heel laat toen we terug gingen.

6-8 Tissahamarama-Dikwella

De volgende morgen waren we om vijf uur opgestaan om naar het Yalapark te gaan. Het Yalapark is een van de grootste safariparken van Sri Lanka. Een chauffeur in een jeep kwam ons ophalen. Sunil ging ook mee. De chauffeur reed heel hard. Vlak bij de ingang zagen we al olifanten en krokodillen. Er waren ook heel veel vogels. We huurden een gids en gingen het park in. Er waren een paar dagen geleden luipaarden met jongen gezien. Ze reden ook zo gauw mogelijk naar de plek toe waar de luipaarden voor het laatst gezien waren. En ja hoor, daar lagen ma en pa. De kleintjes zagen we niet. We waren ook niet de enigen die de luipaarden wilden zien want er stonden nog 10 auto's. We bleven lang kijken. Opeens stond moeder luipaard op om te kijken of er al wat ontbijt liep. Zodra ze opstond begonnen alle apen en vogels te krijsen. Er was in de buurt een groep herten dat ook wat onrustig begon te worden en ze liepen weg. Even later kwam moeder luipaard weer terug. En ging weer liggen zonder voedsel. Verder hebben we nog veel olifanten, krokodillen, vogels, mangoesten, zwijnen, apen, buffels en herten gezien. We zijn naar de zee gereden om daar te gaan eten. Het was een mooi strand. Er lagen ook visgraten enz. Tegen de middag zijn we naar ons hotel gegaan en hebben vlug alles ingepakt om naar ons volgende hotel vlak bij Dikwella te gaan. Het was daar best leuk. We zaten bij de zee en ik zwom voor het laatst in de Indische oceaan. Hele hoge golven van twee meter denderden de baai in. Het was dus wel leuk om er in te duiken. 's Avonds zijn we nog even naar "het blauwe gat" gegaan. Dat is een spuitgat dat heel hoog water kan spuiten. Helaas deed hij het dit keer niet zo goed. We hebben in het hotel heel lekker gegeten en met een overvolle buik dook ik mijn bed in.

7-8 Dikwella-Colombo

De volgende dag gingen we naar Colombo. Het zou een reis van ongeveer 80 kilometer worden. We kwamen onderweg langs Galle. Daar hebben we de Nederlandse forten bekeken. Het zag er mooi uit allemaal. We reden de hele tijd langs de zee die helemaal bruin zag van het zand dat de golven omhoog stuifde. We zijn ook nog even naar een plaats geweest waar ze schildpadden verzorgden. Ik mocht er een paar vasthouden. Er waren ook hele zware bij en een albino. We reden ook nog even langs Bandaragama. In Colombo hadden we een sjiek hotel met airco en al. Ik heb toen een poosje tv zitten kijken en even later zijn we gaan eten. Je had hier helaas geen rijst en curry.

8-8 Colombo

De laatste dag in Sri Lanka. In het hotel hebben we niet zoveel gedaan. In de loop van de middag kwam Sunil ons ophalen om naar zijn huis te gaan. Daar heb ik een spelletje gedaan met Sunil's zoons dat erg veel op Poolen leek. We hebben ook nog wat gekletst en toen het elf uur was gingen we naar het vliegveld. We namen afscheid van Sunil's familie. Zijn oudste zoon reed nog even mee. Op het vliegveld namen we ook af van Sunil en zijn oudste zoon.

Het duurde heel lang voordat in het vliegtuig konden. Toen het ongeveer halftwee was gingen we met de bus naar het vliegtuig. Het was een vliegtuig van Sri Lanka, een A340. Het was heel sjiek binnen en je had een eigen computertje (dat het bij ons niet deed) en een eigen tv in de stoel zitten. Het was 2 uur s'nachts toen we opstegen. Ik zat de film Finding Memo te kijken. Hij was gemaakt in 1997 en kwam ergens in Oktober pas bij ons in de bioscoop, dus ik had hem lekker al gezien. ( Het is trouwens best de moeite om ernaar toe te gaan want hij is heel leuk). Het was wel engels helaas dus ik kon niet alles verstaan. Ik heb ook wat proberen te slapen maar ik lag niet zo erg lekker dus dat lukte niet. Daarom heb ik de film nog maar drie keer gekeken. Uiteindelijk ben ik toch in slaap gevallen.

9-8 Vliegtuig

Toen ik wakker werd en naar buiten keek merkte ik dat het al licht was en dat we ergens boven Israël vlogen. We vlogen ook over Zeeland alleen het was daar heel bewolkt dus we konden ons huis niet zien. We landden in London Heathrow en vanaf daar gingen we naar Schiphol. Ons vliegtuig landde soepel alleen hij moest wachten omdat hij nog niet bij de slurf kon. Ons volgende vliegtuig had een hele lange vertraging dus dat was weer wachten. Eindelijk zaten we in het vliegtuig Britisch Midland. De reis duurde een half uur.

Op Schiphol namen we de trein naar huis. In de trein zat ik half te slapen en toen we op ons station aankwamen stonden Ma, Chandrakanthi, Rebekka en de buurman en zijn zoontje al op ons te wachten. Ik werd meteen overspoeld met vragen. Thuis at ik wat en dook vlug mijn bed in.

10-8 Thuis

De volgende dag hebben we alle spullen uit gepakt en uitgedeeld. We gingen ook hard werken aan de foto's, verslagen enzovoorts. We hebben Sunil een mailtje gestuurd dat we goed aangekomen waren.

Al met al een schitterende vakantie op een Schitterend (Sri) Eiland (Lanka).