Trein lusautomaat
De werking is simpel. Het baanvak dat volgt na de breuk zal de
polariteit van het baanvak van voor de breuk moeten aannemen.
We onderscheiden 4 mogelijkheden:
Van A naar B over X. Het resultaat is dat B de polariteit van A
krijgt.
Van B naar A over X. Het resultaat is dat A de polariteit van B
krijgt.
Van A naar B over Y. Het resultaat is dat B de polariteit van A
krijgt.
Van B naar A over Y. Het resultaat is dat A de polariteit van B
krijgt.
De schakeling heeft dus 4 sensoren.
Een stroomsensor voor de aanwezigheid van de locomotief op
baanvak A
Een stroomsensor voor de aanwezigheid van de locomotief op
baanvak B
Een sensor voor breukstuk X
Een sensor voor breukstuk Y
Op het moment dat één van de breukstukken de locomotief
signaleert, wordt verdere inkomende informatie van de
stroomsensoren geblokkeerd en met de aanwezige informatie wordt
bepaald wat de polariteit van het baanvak moet zijn waarop de
locomotief niet aanwezig is.
TERUG