Klik voor terug

Trein lusautomaat

De werking is simpel. Het baanvak dat volgt na de breuk zal de polariteit van het baanvak van voor de breuk moeten aannemen.
We onderscheiden 4 mogelijkheden:
Van A naar B over X. Het resultaat is dat B de polariteit van A krijgt.
Van B naar A over X. Het resultaat is dat A de polariteit van B krijgt.
Van A naar B over Y. Het resultaat is dat B de polariteit van A krijgt.
Van B naar A over Y. Het resultaat is dat A de polariteit van B krijgt.

De schakeling heeft dus 4 sensoren.
Een stroomsensor voor de aanwezigheid van de locomotief op baanvak A
Een stroomsensor voor de aanwezigheid van de locomotief op baanvak B
Een sensor voor breukstuk X
Een sensor voor breukstuk Y

Op het moment dat één van de breukstukken de locomotief signaleert, wordt verdere inkomende informatie van de stroomsensoren geblokkeerd en met de aanwezige informatie wordt bepaald wat de polariteit van het baanvak moet zijn waarop de locomotief niet aanwezig is.

TERUG